Двадцять чотири роки тому, 6 грудня 1997-го, важкий військово-транспортний літак Ан-124-100 ВПС
Росії впав між будинками в Іркутську-II, щойно піднявшись над огорожею авіазаводу.
Точна причина аварії так і залишилася таємницею, або засекречена.
Хронологія швидкоплинного польоту становила 35 секунд.
Удар був такої сили, що з квартири дерев’яного будинку вилетів настінний годинник.
«Руслан» виконував рейс Іркутськ — Камрань з проміжною посадкою у Владивостоці, у вантажному відсіку два розібрані Су-27УБК для в’єтнамських ВПС. . Для інформації: завантажений літак важив близько 350 тонн. О 14:40 за місцевим часом борт RA-82005 отримав добро на зліт.
150 тонн гасу, що горить. Фото Бориса Слєпньова
Метеоумови відмінні — штиль, — 20 С, видимість 3000 метрів. Краще й не вигадаєш. О 14:42 почався розгін, відрив шасі стався на відстані 1900 метрів від початку розбігу. Далі відбувається щось неймовірне.
Під час падіння «Руслан» частково зніс дах дерев’яного будинку. Фото Бориса Слєпньова
Вже через три секунди затих третій двигун, ще через шість секунд на висоті 22 метри зупиняється другий двигун, а за ним перший. Диспетчер приймає інформацію про відмови двох лівих двигунів. Цієї миті командир судна Володимир Федоров наказує екіпажу перезапустити двигуни, і на цьому зв’язок переривається. «Руслан» завалюється вліво, зачіпає крилом дерев’яний двоповерховий будинок, розвертається і врізається в цегляну п’ятиповерхівку, зачепивши дитячий будинок, що розташований поруч.
Рятувальники розбирають завали. Фото Бориса Слєпнєва
Удар основної частини фюзеляжу приймає на себе житловий будинок № 45 по вулиці Громадянській. Здавалося, що між будинками горить усе, навіть земля — це запалали 150 тонн гасу. Величезний хвіст відривається і повисає на цегляній п’ятиповерхівці по вулиці Миру.
Основний удар прийняв будинок на Громадянській, 45. Фото Бориса Слєпньова
Професійно спрацювали пожежники, оперативно погасивши гасове озеро. Після цього почався розбір завалів. Пізно ввечері на місце падіння прибуде голова МНС Росії Сергій Шойгу, на прес-конференції він озвучить втрати — 49 осіб, зокрема 14 дітей.
До падіння «Руслану» корпус російських рятувальників ліквідував наслідки землетрусу у Нафтогорську.
Глава МНС Росії Сергій Шойгу. голова МНС Росії Сергій Шойгу
Наступного дня до Іркутська прилетіли Голова уряду Віктор Черномирдін, міністр МВС Анатолій Куликов та інші.
Мешканці виносять речі. Фото Бориса Слєпньова
За офіційними даними, бортові самописці повністю зруйнувалися, найважливіше джерело інформації було втрачено.
Сергій Шойгу повідомляє Віктору Черномирдіну перші результати роботи. Фото Бориса Слєпньова
Далі – лише версії. Перевантаження, конструктивні недоліки двигунів Д-18Т. Через три роки більш аргументовану версію НП висловив генеральний конструктор Запорізького машинобудівного конструкторського бюро «Прогрес» Федір Муравченко, заявивши, що найімовірніше причиною раптової зупинки двигунів стало підвищене утримання води в паливі і, як наслідок, утворення льоду, що забив паливні фільтри.
Вціліла значок. Фото Бориса Слєпньова
Яка з озвучених версій падіння літака вам здається ймовірнішою?